"Obwodnica" II etap cz. 2
Obwodnica już gotowa!
A wszystko zaczęło się w roku 2006. W listopadzie ogłoszono przetarg na projekt, który wygrała firma RAL - Projektowanie, Konsulting z siedzibą w Zielonej Górze. Obwodnica to oczywiście obiegowa nazwa łącznika dróg wojewódzkich 160 i 182 omijającego centrum miasta. W 2008 roku w drodze przetargu wybrano wykonawcę zadania. Zostało nim Konsorcjum w skład którego weszli: lider Zakład Drogowy Jerzego Górnego i partner-Przedsiębiorstwo Budowlane „PAECH”. Pierwszy odcinek obwodnicy ukończono w listopadzie 2009 r. Koszt realizacji zadania to 4,8 mln zł, w tym dofinansowanie z budżetu państwa w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011 w wysokości 2,4 mln zł.
II podetap obejmował wykonanie łącznika między ul. Garbarską i Tietza oraz budowę parkingów pomiędzy ul. Tietza, a ul. Mostową. Koszt robót zakończonych w czerwcu 2010 r. to kwota 1,7 mln zł. III podetap obejmował budowę łącznika pomiędzy obwodnicą a ul. 17-Stycznia. Zadanie kosztowało 11.333,45 zł.
Zaprojektowaniem II etapu obwodnicy zajęła się „SZUBERT” Łukasz Szuba z Poznania (koszt 301.340 zł). Projekt obejmował budowę jezdni o nawierzchni bitumicznej (od ulicy Portowej do ulicy Bolesława Chrobrego i dalej w kierunku ulic Hubala i Przemysłowej), zjazdów, chodników, ścieżek rowerowych o nawierzchni rozbieralnej z betonowej kostki brukowej. Wykonanie robót powierzono Konsorcjum poszerzonego o drugiego partnera – Firma Drogowa - Magdalena Górna-Racka.
Zadanie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza część realizowana była na odcinku od ul. Portowej do ul. Polnej. Koszt tej części inwestycji zamknął się w kwocie 7,1 mln zł.
Z tego dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 wynosiła 2,8 mln zł.
Ostatni etap budowy obwodnicy zakończył się w maju br. Zadanie kosztowało 6 193 606,54 zł, z tego dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 wynosiła 3 096 758,26 zł.
Pozwolenie na użytkowanie wejdzie w życie 30 czerwca 2012 r. Tego dnia cały odcinek obwodnicy będzie już przejezdny i bez wątpienia odciąży ruch w centrum miasta.
Warto w tym miejscu wspomnieć, iż przy okazji budowy obwodnicy wykonano wiele dodatkowych prac. M.in. powstały parkingi, łącznik pomiędzy obwodnicą i ul. 17 stycznia, nową nawierzchnię ma ul. Portowa i Polna.
Podsumowując - budowa obwodnicy wraz z zadaniami dodatkowymi kosztowała 20,8 mln zł, w tym środków zewnętrznych uzyskano 8,3 mln zł.
Długość wybudowanej drogi to 3000 mb (3 km).
I warto dodać, że w powstała w mieście pierwszy ścieżka pieszo – rowerowy od 17 Stycznia do ul. Przemysłowej długości 3000 mb (3 km).
JK
[Archiwum Urzedu Miasta i Gminy Międzychód]