Raport podsumowujący przeprowadzone konsultacje społeczne
Raport podsumowujący przeprowadzone konsultacje społeczne projektu Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Międzychód na lata 2026-2035.
.png)
Międzychód, 6 listopada 2025 r.
RNG.671.1.2024
Raport podsumowujący przeprowadzone konsultacje społeczne
projektu Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Międzychód na lata 2026-2035
Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 278) przeprowadzone zostały konsultacje społeczne projektu Uchwały Rady Miejskiej Międzychodu w sprawie zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Komitetu Rewitalizacji, które miały na celu zebranie od interesariuszy rewitalizacji uwag, opinii i propozycji dotyczących projektu.
Konsultacje odbyły się w terminie od dnia 22 września 2025 r. do dnia 31 października 2025r. w następujących formach:
- Zbierania uwag i wniosków w formie papierowej oraz elektronicznej z wykorzystaniem formularza konsultacyjnego. Wypełnione czytelnie formularze można było dostarczyć:
- drogą korspondencyjną na adres Urzędu Miasta i Gminy w Międzychodzie, ul. Marszałka Piłsudskiego 2, 64-400 Międzychód lub złożyć osobiście w Urzędzie Miasta i Gminy w Międzychodzie;
- w postaci elektronicznej za pomocą poczty elektronicznej na adres e-mailowy: boi@miedzychod.pl;
- Spotkania konsultacyjnego on-line, które odbyło się w dniu 13 października 2025 r. za pośrednictwem platformy Microsoft Teams.
- Ankiety on-line dostępnej pod adresem: https://forms.cloud.microsoft/e/i74XP81vsG.
Komórką organizacyjną Urzędu Miasta i Gminy w Międzychodzie odpowiedzialną za przeprowadzenie konsultacji społecznych był Referat Zarządzania Przestrzenią.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o rewitalizacji, informację o konsultacjach społecznych ww. projektu uchwały, ogłoszono nie później niż w dniu rozpoczęcia konsultacji społecznych tj. 22 września 2025 r.:
- przez publikację w prasie;
- przez wywieszenie w widocznym miejscu na terenie objętym dokumentem poddawanym konsultacjom w siedzibie obsługującego go urzędu;
- przez udostępnienie informacji na stronie podmiotowej gminy w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na swojej stronie internetowej;
- w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości.
Formularz zgłaszania uwag oraz projekt Gminnego Programu Rewitalizacji wraz z załącznikami dostępne były:
- na stronie internetowej Gminy Międzychód: https://miedzychod.pl/;
- na stronie podmiotowej Gminy w Biuletynie Informacji Publicznej: https://bip.miedzychod.pl/;
- w formie papierowej w Urzędzie Miasta i Gminy w Międzychodzie, ul. Marszałka Piłsudskiego 2, 64-400 Międzychód.
Protokół z przeprowadzenia badania ankietowego
Podczas trwania konsultacji społecznych interesariusze rewitalizacji mieli możliwość wzięcia udziału w ankiecie on-line dotyczącej projektu uchwały w sprawie zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Komitetu Rewitalizacji. Liczba wypełnionych ankiet wyniosła 3. Podsumowanie badania ankietowego w postaci raportu dostępne jest pod linkiem:
Konsultacje społeczne projektu GPR dla Gminy Międzychód na lata 2026-2035 – Wyniki
Protokół z otrzymanych formularzy do zgłaszania uwag
W trakcie konsultacji społecznych w wyznaczonym terminie wpłynął 1 wypełniony formularz składania uwag do projektu Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Międzychód na lata 2026-2035. W poniższej tabeli przedstawiono ustosunkowanie się do zgłoszonych uwag wraz z uzasadnieniem.
|
L.p. |
Część dokumentu, do którego odnosi się uwaga (strona/rozdział) |
Obecny zapis |
Propozycja zmiany |
Rozstrzygnięcie |
Uzasadnienie |
|
1 |
Rozdział 6.1, Zakres realizowanych zadań, strona 64 |
Moduł I: Adaptacja budynku dworskiego do pełnienia funkcji kulturalno-wystawienniczych W ramach modułu I planowane jest przeprowadzenie prac infrastrukturalnych, które umożliwią adaptację obecnie nieużytkowanego budynku dworskiego na cele kulturalne i wystawiennicze, wspomagając tym samym rozwój Centrum Edukacji Regionalnej i Przyrodniczej w Mniszkach. Działania będą obejmowały w szczególności: [...] przeprojektowanie układu pomieszczeń, wraz z wydzieleniem sali warsztatowo-konferencyjnej, przestrzeni wystawienniczej, pomieszczeń technicznych oraz sanitariatów.
|
Rozszerzenie funkcji budynku dworskiego o pełnienie funkcji hotelowych
|
Nie uwzględniono. |
Projekt zakłada przeznaczenie obiektu na cele kulturalne i wystawiennicze. Nie przewiduje się wprowadzenia w obiekcie funkcji hotelowych. |
|
2 |
Rozdział 6.1, Zakres realizowanych zadań, strona 65 |
Moduł IV: Rewaloryzacja parku dworskiego wraz z zagospodarowaniem otoczenia CERiP |
Uzupełnienie modułu o przedstawioną w formularzu zgłoszeniowym propozycję przedsięwzięcia rewitalizacyjnego obejmującą wykonanie częściowego ogrodzenia terenu w celu poprawy bezpieczeństwa. |
Nie uwzględniono. |
W ramach modułu IV projektu zintegrowanego nr 1 „Centrum Edukacji Regionalnej i Przyrodniczej – etap II” wskazano zakres działań związany z rewaloryzacją parku dworskiego wraz z zagospodarowaniem otoczenia CERiP. Ogrodzenie stanowi inwestycję techniczną, nieprowadzącą do ożywienia społecznego ani poprawy dostępności przestrzeni publicznej.
|
|
3 |
Zakres realizowanych zadań, strony 65-66 |
Moduł V: Funkcjonalizacja i poprawa dostępności przestrzeni publicznych w najbliższym otoczeniu CERiP |
Uzupełnienie modułu o przedstawioną w formularzu zgłoszeniowym propozycję przedsięwzięcia rewitalizacyjnego obejmującą modernizację sanitariów, w tym budowę toalet dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. |
Nie uwzględniono. |
W ramach modułu V projektu zintegrowanego nr 1 „Centrum Edukacji Regionalnej i Przyrodniczej – etap II” wskazano zakres działań związany z przestrzeni w najbliższym otoczeniu CERiP. Moduł nie obejmuje działań prowadzonych w obiektach należących do CERiP. Ponadto może być zrealizowane poza projektem Gminnego Programu Rewitalizacji, w ramach bieżących zadań inwestycyjnych jednostki lub zarządcy terenu.
|
|
4 |
Zakres realizowanych zadań, strona 66 |
Moduł VI: Integracja przestrzenna wraz z utworzeniem przyrodniczo-historycznej ścieżki pieszorowerowej |
Uzupełnienie modułu o przedstawioną w formularzu zgłoszeniowym propozycję przedsięwzięcia rewitalizacyjnego obejmującą rewitatalizację dawnego cmentarza ewangelickiego rodziny von Unruh - prace porządkowe, instalacja ogrodzenia, umieszczenie tablic przedstawiających historie rodziny.
|
Nie uwzględniono. |
W ramach projektu zintegrowanego nr 1 „Centrum Edukacji Regionalnej i Przyrodniczej – etap II” nie zakłada się objęcia działaniami dawnego cmentarza ewangelickiego rodziny von Unruh. |
|
5 |
Nie dotyczy |
Brak |
Uzupełnienie rozdziału 6.1 o przedstawioną w formularzu zgłoszeniowym propozycję przedsięwzięcia rewitalizacyjnego obejmującą przeprowadzenie kompleksowych prac konserwatorskich i zabezpieczających użytkowyanych przez CERiP budynków zespołu dworsko-folwarcznego, m.in. remont i dostosowanie nieużytkowanego poddasza budynku dawnej obory (budynek ekspozycyjny nr 1) na cele wystawiennicze oraz remont budynku dawnej stajni (budynek ekspozycyjny nr 2) - w tym prace zabezpieczające użytkowne budynki - wymiana pokrycia dachowego, naprawa konstrukcji drewnianej.
|
Nie uwzględniono. |
W ramach projektu zintegrowanego nr 1 „Centrum Edukacji Regionalnej i Przyrodniczej – etap II” nie zakłada się objęcia działaniami wskazanych budynków. |
Protokół z przeprowadzenia spotkania konsultacyjnego
Jedną z form konsultacji społecznych ww. projektu projektu Gminnego Programu Rewitalizacji było spotkanie konsultacyjne on-line z interesariuszami procesu rewitalizacji, które odbyło się w dniu 13 października 2025 r. o godz. 13:00 za pośrednictwem platformy Microsoft Teams. Podczas spotkania przedstawione zostały główne założenia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Międzychód na lata 2026-2035.Zapewniona została możliwość przedstawienia swoich wniosków, a także swobodnego udziału w dyskusji nad przedstawionymi propozycjami dotyczącymi założeń programu. W spotkaniu wzięła udział 1 osoba. Podczas spotkania zgłoszono uwagi w zakresie:
- błędów stylistycznych i składniowych w projekcie,
- usunięcia w projekcie zintegrowanym nr 7 informacji w zakresie realizacji projektu w przypadku uprzedniego nabycia przez Gminę Międzychód prawa własności do nieruchomości,
- uzupełnienia informacji w projekcie zintegrowanym nr 11 w zakresie realizacji projektu w przypadku uprzedniego nabycia przez Gminę Międzychód prawa własności do nieruchomości,
- zmianę nazwy modułu II projektu zintegrowanego nr 13 na „Rozwój budownictwa komunalnego przy ul. Wały Jana Kazimierza”,
- uzupełnienia informacji w module II projektu zintegrowanym nr 13 o informację, że działanie finansowane będzie ze środków spółki MSK Aqualift sp. z o.o. po uprzednim nabyciu prawa własności do dz. nr 205/17,
- uzupełnienia brakującej działki ewidencyjnej nr 986, obręb Międzychód w projekcie zintegrowanym nr 2,
- niezbędnej korekty załączników graficznych prezentujących kierunki zmian w strukturze funkcjonalno-przestrzennej, w tym w zakresie zaznaczenia działek ewidencyjnych nr 986 i 1018 objętych projektami zintegrowanymi,
- uszczegółowienie informacji w zakresie obowiązującego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Międzychód.
Wszystkie zgłoszone uwagi zostały uwzględnione.
Załączniki:
Burmistrz Międzychodu
Krzysztof Sobkowski













.jpg)
.jpg)






-1.jpg)
.jpg)





















